5,6% meer transacties per kaart bij Belgische kaarthouders - Visa steeds meer gebruikt voor gewone uitgaven
03/02/2015
- Verdere groei van Visa in België: aantal kaarten +1,2%, aantal transacties per kaart bij de handelaar (POS, point of sales)+5,6% en POS uitgaven per kaart +5%
- Gemiddelde transactiewaarde -1 %, bevestigt toenemend gebruik van Visa voor gewone uitgaven
- Grote vraag naar cashless oplossingen in kmo-segment dankzij ongeëvenaarde aanvaarding van Visa over de hele wereld en unieke kracht van het Visa merk
Brussel, 3 februari 2015 – Visa Europe heeft zijn positie op de Belgische betalingsmarkt verder versterkt in 2014. De transacties per kaart bij de handelaar (POS) stegen met +5,6% in vergelijking met 2013. Deze sterke vooruitgang bevestigt, samen met de stijging van de POS uitgaven per kaart met +5%, dat de Belgische consument steeds meer bereid is om Visa te gebruiken als voorkeursbetaalmiddel. Het totale aantal kaarten steeg met +1,2 %.Visa verwerft steeds meer vanzelfsprekendheid als kaart voor het regelen van gewone uitgaven, zoals blijkt uit de daling met -1% van de gemiddelde POS transactiewaarde. In het kmo-segment merkt Visa een grote vraag naar cashless oplossingen. Zo is het aantal bedrijfskaarten met +5% gestegen in 2014. Visa is goed gepositioneerd om verder te groeien in dit segment dankzij de ongeëvenaarde aanvaarding van Visa over de hele wereld en zijn uitstraling als het eerste merk voor betalingen en vijfde wereldwijd merk in België (bron: Ipsos, The Most Influencial Brand in Belgium 2013).“2014 was een jaar van verdere groei voor Visa in België”, bevestigt Jean-Marie de Crayencour, Country Manager BeLux. “Visa is het kloppende hart van het betalingsverkeer. We helpen de distributie en winkeliers om beter gebruik te maken van de overvloed aan digitale technologie die ons omringt. We bieden consumenten gebruiksgemak, hetgeen hen aanzet om meer contante betalingen te vervangen door het gebruik van hun kaart.” Visa’s ambitie voor België in 2015: innovatie aansturen en aantal handelaars die Visa en V PAY aanvaarden uitbreiden
Visa verwacht een stijging van het aantal handelaars die Visa en V PAY aanvaarden in België, dankzij de engagementen van Visa en de komende reglementering. Bovendien zijn handelaars steeds vaker geneigd om een zogenaamde “tweede-leverancier strategie” te volgen door ook internationale debetsystemen, zoals V PAY te activeren op de terminals in hun winkel. Consumenten van hun kant vinden in toenemende mate hun weg naar cashless betalingen en mobiele toepassingen. Visa’s digitale portefeuille V.me is klaar voor lancering. Verschillende banken en winkeliers zullen met Visa Paywave opteren voor contactloze betaling. “En we zijn verschillende types van technologieën aan het bekijken, zoals cloudgebaseerde betalingen en tokenisering”, besluit Jean-Marie de Crayencour. “2015 wordt een jaar van innovatie voor Visa in België.”
Visa Europe bouwt voort op zijn sterke punten
Nicolas Huss, Chief Executive van Visa Europe: “We beleven een ongelofelijk fascinerende tijd voor betalingen en 2015 belooft een jaar vol kansen te worden. In Europa zullen we een belangrijk stuk van de 70% betalingen die nu nog contant gebeuren omzetten in kaartbetalingen. We zullen de overvloed aan digitale technologie die ons omringt benutten om nieuwe digitale betaaloplossingen mogelijk te maken. En het allerbelangrijkste: we gaan een nog betere dienstverlening aanbieden aan zowel winkeliers als consumenten door betalingen eenvoudiger, slimmer en veiliger dan ooit te maken.
“We bouwen deze visie uit op sterke fundamenten. In 2014 boekten we onze sterkste financiële prestaties tot nog toe. Zo zijn onze bruto-inkomsten met +9% gestegen op jaarbasis. Dit biedt ons de kans om uitzonderlijke waarde te bieden aan onze leden – banken en aanbieders van betalingsdiensten in heel Europa – en aan onze aandeelhouders en klanten. De resultaten tonen ook aan dat we dankzij onze merknaam, schaalgrootte, alomtegenwoordigheid, betrouwbaarheid en beveiliging de allerbeste partners kunnen aantrekken en de manier kunnen veranderen waarop mensen betalen en betaald worden.”
“Ons partnerschap met de kleinhandel en distributie is cruciaal. Bovendien is het tijd om van de discussie over vergoedingen over te stappen naar constructieverere thema’s. Er komen nieuwe regels voor interbancaire vergoedingen voor elektronische betalingen, de zogenaamde ‘interchange fees’. Volgens de Europese Commissie zal deze reglementering de Europese winkeliers ongeveer € 6 miljard aan besparingen opleveren. Bij Visa Europe investeren we meer dan € 200 miljoen per jaar in nieuwe betalingstechnologieën. Als winkeliers slechts een fractie van hun besparingen mee investeren, dan kunnen we samen een grote sprong voorwaarts wat de consumentenervaring betreft.”
Uit de resultaten van het jaar tot september 2014 blijkt dat er meer dan 500 miljoen Visa-kaarten in omloop zijn. Dat is één kaart per volwassene in Europa. Meer dan honderd miljoen van die kaarten zijn contactloos. Visa vertegenwoordigt momenteel € 1 van elke € 6 die in Europa wordt uitgegeven. Het bedrag dat in verkooppunten wordt uitgegeven, bedraagt momenteel meer dan € 1,5 biljoen (€ 1.500 miljard), een stijging met +9,4% sinds 2013, met 37 miljard uitgevoerde transacties. Het totale bedrag dat wordt uitgegeven met Visa-kaarten, met inbegrip van transacties aan geldautomaten, bedraagt thans meer dan € 2 biljoen. E-commerce steeg in de loop van het jaar met +17% tot meer dan € 280 miljard.