Visa zegt strategische investering in Klarna toe; bedrijven willen samenwerkingsovereenkomst sluiten

28/06/2017

Press Release Image

Toekomstige samenwerking zal tot betere betalingservaring voor Europese consumenten leiden

Kopenhagen 27 juni 2017— Vandaag hebben Visa (NYSE:V) en Klarna bekendgemaakt een overeenkomst te hebben gesloten dat Visa in Klarna gaat investeren[2], en dat ze in de toekomst een strategische samenwerking willen ontwikkelen. Klarna is een van de snelst groeiende bedrijven voor online betalingen in Europa en bedient 60 miljoen klanten en 70.000 kleinhandelaars.

De aandeleninvestering en de geplande samenwerking demonstreren de gedeelde visie van Visa en Klarna om de ontwikkeling van online en mobiele handel voor consumenten en handelaren in heel Europa te versnellen.

De geplande investering van Visa maakt deel uit van een wereldwijde strategie om het ecosysteem van Visa open te stellen, en om een brede groep nieuwe partners te ondersteunen die helpen de winkelervaring van miljoenen consumenten wereldwijd opnieuw te definiëren en te verbeteren. Klarna ontwikkelt producten die zich richten op de veranderende consumentenvoorkeuren, en die hen de flexibiliteit en de rimpelloze ervaring geven die ze bij het winkelen verwachten.

“Klarna heeft laten zien dat het over expertise in consumentenkrediet en online winkelen beschikt, en samen delen we de visie over hoe de ervaringen met online en mobiele handel van vandaag net zo eenvoudig kunnen zijn als in de echte wereld”, aldus Jim McCarthy, als Executive Vice President verantwoordelijk voor innovatie and strategische samenwerkingsverbanden bij Visa Inc. “Visa is vastberaden om samen met een nieuwe generatie partners en betalingsproviders te werken aan het realiseren van veilige online handel voor nog veel meer consumenten in Europa. We zien ernaar uit om nog nauwer met Klarna samen te werken om dit voor elkaar te krijgen.”

“De samenwerking tussen Visa en Klarna is een natuurlijke combinatie. Allebei hebben we kennis van zaken op het vlak van consumentenkrediet en de waarde van klantgerichtheid bij het ontwikkelen van innovatieve betalingsoplossingen”, aldus Sebastian Seimiatowski, Chief Executive Officer en medeoprichter van Klarna. “Klarna streeft er voortdurend naar om de bij ons aangesloten handelaars de meest geavanceerde keuze aan betalingsoplossingen te bieden en om consumenten de meest aangename winkelervaring te geven. Onze samenwerking met Visa biedt ons de kans om onze wereldwijde aanwezigheid en ons productportfolio te versterken door onze gecombineerde bedrijfsmiddelen optimaal te benutten. We zijn enthousiast over de mogelijkheden van wat we samen kunnen bereiken.”

Volgens Forrester[3], zullen de online verkopen in Europa in de komende jaren naar verwachting met dubbele cijfers stijgen. De groei van het aantal op het internet aangesloten apparaten en verbeteringen in mobiele connectiviteit zullen er in 2021 voor zorgen dat online verkopen 12 procent van de totale detailhandelsomzet in Europa bedragen. Daarnaast verwacht Forrester dat detailhandelsverkopen online in West-Europa de komende vijf jaar met gemiddeld 12 procent per jaar zullen stijgen.

# # #

Over Klarna

Klarna is een van de toonaangevende betalingsproviders in Europa en streeft ernaar om het betalingsproces voor klanten en voor haar handelspartners eenvoudig, soepel en veilig te laten verlopen. Samen met 70.000 handelaars werkt Klarna eraan om betalingsoplossingen te bieden voor meer dan 60 miljoen gebruikers in Europa en Noord-Amerika. Klarna, dat haar hoofdkantoor in Stockholm (Zweden) heeft, is actief in 18 landen en heeft 1.500 werknemers. Het bedrijf is opgericht in 2005 en is onlangs door CNBC uitgeroepen tot een van de meest ontwrichtende bedrijven in de wereld.

[2]De investering van Visa is afhankelijk van het feit of Klarna alle wettelijke goedkeuringen krijgt en van de definitieve bestedingsbeslissing van Klarna

[3]Forrester Data: Online Retail Forecast, 2016 To 2021 (Western Europe)