Vlot van A naar B: Visa lanceert programma om reiservaring van consumenten te verbeteren
22/02/2018
Visa (NYSE: V) heeft vandaag een nieuw programma voorgesteld, bedoeld om de consument een betere reiservaring te bieden, in de lucht, op het spoor of in de wagen. Door rechtstreekse samenwerkingen aan te gaan met luchtvaartmaatschappijen, metro-, tram- en busbedrijven, autoconstructeurs, autoverhuurbedrijven, parkeerbedrijven en brandstofleveranciers, wil Visa innovatieve oplossingen helpen creëren die nieuwe en opkomende technologieën in elk soort reis integreren.
Het Transportation Center of Excellence is een wereldwijde dienst die de kracht en het bereik van de programma’s van Visa samenbrengt, waaronder het Visa Developer Platform, de Visa Token Service, Visa Ready for Transit en Visa Global Transit Solutions, dankzij een wereldwijd netwerk van innovatiecentra en -studio’s.
Bill Gajda, Senior Vice President, Innovatie en Strategische Partnerships bij Visa: “De hedendaagse consument wil snel en vlot op zijn volgende bestemming komen – of dat nu voor werk of voor vakantie is. Jammer genoeg gaat het kopen van tickets, betalen voor parkeren of het voltanken van de wagen vandaag nog vaak gepaard met lange wachtrijen, ingewikkelde ticketautomaten en verouderde transitsystemen. Het Transportation Center of Excellence onderzoekt hoe nieuwe technologieën de klantenervaring kunnen verbeteren, door gebruik te maken van digitale gegevens die het voor de reis- en transportaanbieders gemakkelijker kunnen maken om betalingen naadloos in de reis te integreren.”
MAKKELIJKER ONDERWEG
Het Transportation Center of Excellence bouwt verder op de samenwerking tussen Visa en transportbedrijven zoals Transport for London en Uber, en wil de reiservaring van de consument verbeteren. Als onderdeel van het nieuwe programma organiseert Visa co-creatiesessies in zijn innovatiecentrum in Londen, samen met partners uit de transportsector, het bankwezen en de retail. Het is de bedoeling om moeilijkheden bij het reizen weg te werken, en nieuwe en gemakkelijkere manieren te bedenken waarmee de consument toegang kan krijgen tot en kan betalen voor transport. Het programma stelt de gebruikservaring van de consument centraal door de laatste nieuwe technologieën toe te passen in belangrijke transportsectoren, zoals:
- Autoverkeer – Volgens het Business Intelligence Connected Car report zullen er tegen 2025 meer dan 293 miljoen geconnecteerde wagens rondrijden. Daarom werkt Visa met enkele van de grootste autoconstructeurs ter wereld samen om betalingen veilig en betrouwbaar te integreren in boordcomputersystemen. In een eerste fase gaat het bijvoorbeeld om betalingen voor brandstof, voeding en verzekering. Maar naarmate het gedrag van de consument evolueert, zouden Visa-gegevens in de toekomst ook gebruikt kunnen worden voor carpooling, een kilometerverzekering en het opladen van elektrische auto’s.
- Parkeren – Wereldwijd zorgt het dichtslibbende verkeer voor de ontwikkeling van efficiëntere manieren om parkeren en transport te beheren. In het innovatiecentrum in Londen werkt Visa samen met start-ups en fintechs aan de implementatie van nieuwe technologieën die het makkelijker kunnen maken parkeerplaats te vinden en ervoor te betalen.
- Openbaar vervoer – Volgens onderzoek van de Verenigde Naties zou tegen 2050 maar liefst 66 procent van de wereldbevolking in stedelijk gebied wonen. Hierdoor wordt de ontwikkeling van slim en efficiënt vervoer voor grote groepen belangrijker dan ooit. Visa’s Global Transit Solutions focust nu al op het implementeren van contactloos betalen om de reiservaring voor pendelaars te vereenvoudigen. Tegelijk bekijkt Visa hoe de volgende generatie openbaar vervoer er mogelijk gaat uitzien. Zo zouden locatiegebaseerde diensten, bluetooth en biometrie de reis nog gemakkelijker kunnen maken.
- Luchtverkeer – Visa houdt co-creatiebijeenkomsten met de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en werkt met hen samen aan een betere reiservaring voor de consument, gaande van het plannen van de reis en de aankoop van tickets tot geavanceerde vluchtervaringen dankzij nieuwe technologieën zoals virtual reality.
Bill Gajda: “Visa wil samenwerking tussen verschillende ontwikkelaars aanmoedigen om zo de reiservaring van de consument te hertekenen, en dit voor alle transportmiddelen, en samen de bouwstenen te ontwikkelen die van die visie een realiteit moeten maken. Het Visa Developer Platformbiedt hun een brede waaier aan API’s (Application Program Interfaces) en SDK’s (Software Development Kits) die ze kunnen gebruiken bij het creëren van de volgende generatie commerciële applicaties.”
Het programma wordt geleid vanuit het innovatiecentrum in Londen en staat open voor bedrijven over de hele wereld. Bedrijven die interesse hebben en meer informatie willen, kunnen contact opnemen met het Visa-transportteam via [email protected].
Wie een aantal van deze gebuikerscases in actie wil zien, kan volgende week terecht op het Mobile World Congress. U vindt de stand van Visa in hal 4, 4B20.